Pentru a functiona in parametri normali motorul unui autoturism trebuie sa se incadreze intr-un interval de temperatura, in mod obisnuit 82-91 de grade Celsius. Daca temperatura este prea mica, de regula iarna, consumul este foarte mare, iar daca temperatura este foarte ridicata exista riscul de fierbere a motorului. Pentru a se asigura ca motorul sa nu depaseasca limitele intervalului de temperatura recomandat de producator apare “in joc” un nou sistem foarte important si anume SISTEMUL DE RACIRE AL MOTORULUI.
Acest sistem poate fi de doua feluri: recire pe aer sau racire pe lichid. In continuare o sa va vorbesc despre sistemul de racire pe lichid (antigel) deoarece cel pe baza de aer se foloseste foarte, foarte rar.
Asadar, sistemul de racire cu antigel este alcatuit din:
RADIATOR. Radiatorul este localizat in partea din fata a automobilului, sub bara de protectie. De ce? Raspunsul la aceasta intrebare este foarte simplu.
Pozitia radiatorului asigura o racire foarte eficienta a antigelului deoarece curentii care se formeaza de la viteza masinii se opresc direct in radiator. Este format din doua rezervoare unite intre ele prin tevi foarte subtiri pentru a se asigura o racire rapida a antigelului.
VENTILATOR RADIATOR. Are rolul de a accentua actiunea aerului asupra radiatorului.
POMPA DE APA. Mentinerea temperaturii optime a motorului nu este realizata doar de catre radiator. Ce s-ar intampla daca antigelul racit de catre radiator ar ramane doar in radiator?
Pentru o circulare continua a lichidului de racire a fost adaugata sistemului de racire asa numaita pompa de apa. Rolul pompei de apa este de a asigura circulatia continua a lichidului din instalatia de racire. Astfel lichidul este amestecat si mentinut la o temperatura constanta in intregul sistem de racire.
TERMOSTATUL. Este un element foarte important al sistemului de racire. Rolul lui este de a dirija automat circulatia lichidului din instalatia de racire, astfel incat acesta sa ramana in limitele normale. Sa vedem cum functioneaza un termostat.
Atunci cand motorul este rece, termostatul blocheaza lichidul din instalatie, pentru a permite motorului sa se incalzeasca rapid. Daca temperatura antigelului se indreapta catre 90 de grade Celsius, termostatul se deschide foarte usor, permitand lichidului de racire sa circule spre radiator.
VASUL DE EXPANSIUNE. Este locul pe unde putem adauga antigel in instalatia de racire. Acesta este marcat cu o linie care reprezinta cantitatea minima de lichid din instalatie. De obicei acesta se gaseste in compartimentul motor, in partea dreapta cum privesti din fata masinii.
In mare cam asa functioneaza sistemul de racire al unui autovehicul. Multe mai pot si spuse la acest capitol, insa cred ca este mai mult decat suficient pentru a intelege cum functioneaza sistemul de racire al automobilului tau! Va salut!
Mii de multumiri ptr informatiile atat de pretioase ! Cu mult respect ptr amabilitate !
RăspundețiȘtergereMa bucur ca v-au fost folositoare! Cu mare drag!
RăspundețiȘtergere