luni

Sistemul de franare


     Pentru a va da seama cat de important este sistemul de franare vreau sa raspundeti la urmatoarea intrebare: Ce se intampla daca apasati pedala de frana iar autobobilul pe care il conduceti nu se opreste?
     Sistemul de franare este folosit pentru a reduce viteza sau pentru a opri masina pe care o conduceti. Acesta poate fi actionat prin doua modalitati: apasand pedala de frana cu ajutorul piciorului sau actionand cu mana frana de parcare (de mana).
     Sistemul principal al autovehiculului este comandat prin intermediul pedalei de frana, care actioneaza toate cele 4 roti. Automobilele care sunt dotate cu sisteme de franare de ultima generatie pot controla fiecare roata in parte. De exemplu daca doar o roata a masinii se afla pe o suprafata alunecoasa, vor frana celelalte trei.
     Sistemul secundar, actionat de frana de mana, opreste doar rotile de pe spate.
     Exista mai multe tipuri de sisteme de franare, insa eu voi vorbi doar despre doua dintre ele: pe disc si pe tamburi.


Frana pe disc. 

       Acest sistem de franare este format, in mare, din urmatoarele componente:
             Disc de frana, care poate fi simplu sau ventilat (pentru a se raci mai repede prezinta  gauri prin care trece aerul) 

      Etrier -  este acea piesa care prin intermediul unor pistonase actionate de lichidul de frana odata cu apasarea pedalei de frana, preseaza placutele de frana pe disc.

      Placute de frana – se fixeaza in etrier si sunt actionate asupra discului de frana atunci cand este apasata pedala de frana. In functie de producator placutele de frana pot fi confectionate dintr-un material mai tare sau din unul mai moale. 

           Cele mai tari sunt mai rezistente insa la contactul cu discul scot un zgomot foarte urat, un scartait enervant pentru pasageri dar mai ales pentru pietonii care se afla langa masina. De asemenea plcutele tari au o eficienta de franare mai redusa decat cele confectionate dintr-un material mai moale. Placutele mai moi nu mai scartaie la contactul cu discul dar in schimb au o durata de viata mai mica si de foarte multe ori murdaresc janta cu pilitura rezultata in urma frecarii.

Frana pe tamburi.

     Sistemul de fanare bazat pe tamburi este utilizat chiar si la autoturismele noi pentru a frana rotile de pe spate. Acesta functioneaza asemanator celui pe disc, numai ca in loc de placutele de frana sunt folositi sabotii. Acestia actioneaza prin presare asupra tamburilor pentru a frana roata autovehiculului. 

      Daca suntem la dispozitivul de franare nu putem sari peste sistemul ABS (Anti Block Sistem). Cu alte cuvinte acest sistem nu lasa rotile sa se blocheze atunci cand este apasata pedala de frana. Miscarea rotii este controlata cu ajutorul unor senzori care atunci cand nu mai “simt” ca roata se invarte slabesc actiunea placutelor de farna asupra discurilor. La ce este bun sistemul ABS? Atunci cand roata este blocata, directia automobilului nu mai poate fi controlata, masina parasind foarte usor partea carosabila. Pentru a evita aceste neplaceri a fost introdus sistemul ABS care mentine directia vehiculului operativa, masina fiind usor de controlat chiar si la o apasare brusca a pedalei de frana.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Amortizoare Opel Astra Radiator Dacia Logan Pompa apa Dacia Logan